pirmdiena, 2018. gada 15. janvāris

ZINU, KAM ESMU IETICĒJIS

        2011.gadā no 22. Līdz 25.septembrim notika Benedikta XVI apustuliskā vizīte Vācijā, pāvesta dzimtenē. 24.septembra vakarā Freiburgas starptautiskā gadatirgus laukumā pāvests tikās ar aptuveni 40 tūkstošiem jauniešu no dažādām Vācijas diecēzēm. Benedikts XVI ar jauniešiem runāja par Rietumu sabiedrības un Baznīcas krīzi, kas ir cieši saistīta ar ticības krīzi. Viņš sacīja; „Baznīcas vēstures pētnieki norāda, ka laika gaitā baznīcai visvairāk ir kaitējuši nevis tās pretinieki, bet gan „remdenie” kristieši.” Tā vietā, lai citiem rādītu ceļu pie Dieva, viņi kļūst par šķērsli un ieļaunojumu.
        Pāvests norādīja:” Kristu interesē nevis tas, cik reižu jūs dzīvē esat pakrituši, bet gan tas, cik reižu no jauna esat piecēlušies. Viņš nepieprasa lielus varoņdarbus, bet vēlas, lai jūsos atmirdzētu Viņa gaisma un lai jūs sekotu Viņam. Jūs esat kristieši ne jau tāpēc, ka darāt neparastas lietas, bet gan tāpēc, ka Viņš – Kristus – ir mūsu dzīve. Jūs esat svēti, jo jūsos darbojas Viņa žēlastība.” Lai ļautu Dievam darboties mūsos, ir nepieciešams ticēt Jēzum, jo „bez ticības (…) nav iespējams patikt Dievam” (Ebr 11,6) un kļūt par Dieva bērnu.
        2012.gada 11.oktobrī pāvests Benedikts XVI visā katoliskajā Baznīcā pasludinās Ticības gadu, kas ir saistīts ar Vatikāna II koncila darbības uzsākšanas 50.gadadienu. Ticībai veltītais gads noslēgsies 2013.gada 24.novembrī, kad Baznīca svinēs Kristus, Karaļa, svētkus. Lai mēs varētu dzīvot saskaņā ar to, kam ticam, mums vispirms jāsaprot, kas īsti ir kristīgā ticība, un jārūpējas par tās izaugsmi.
        1. Cilvēka atbilde Dievam.
        Ticība saskaņā ar tās teoloģisko nozīmi nav cilvēka un viņa prāta pūliņu auglis, bet gan Dieva dāvana. Kad Pēteris apliecināja, ka Jēzus ir Kristus, dzīvā Dieva dēls, Jēzus Pēterim atbildēja, ka to viņam atklāja nevis „miesa un asinis”, bet Debesu Tēvs (Sal Mat 16,17). Ticība ir Dieva ieliets pārdabisks tikums. Arī svētais Augustīns apliecināja: „Ticība, kas dara mūs par kristiešiem, ir Dieva dāvana.”
        Dievs mums atklāj savu draudzību, un aicina būt līdzdalīgiem Viņa dzīvē. Kristības sakramentā Dievs mums ir devis ticības dāvanu, taču no mums pašiem ir atkarīgs, vai mēs šo dāvanu pieņemsim vai nepieņemsim. Mēs nevaram tikt pestīti, ja nesakām Dievam „jā”, - tā arī būs mūsu līdzdarbība Viņam.
        Slavenajā Viljama Holmana Hunta gleznā „Pasaules gaisma” attēlots Jēzus ar lukturi rokā. Viņš stāv pie aizslēgtām durvīm un klauvē. Gleznas idejas pamatā ir Kristus vārdi no apustuļa Jāņa atklāsmes grāmatas: „Lūk, es stāvu pie durvīm un klauvēju. Ja kāds manu balsi dzirdēs un durvis man atvērs, es ieiešu pie viņa, un mielošos kopā ar viņu un viņš kopā ar mani.” (Atkl 3,20) Kad autors bija darbu pabeidzis, viņš to parādīja draugiem. Kāds no tiem saskatīja gleznā kaut ko dīvainu. „Holman, gleznā ir kļūda, tu esi aizmirsis uzgleznot durvīm rokturi.” „Kļūdas nav!”, atbildēja gleznotājs. „Tās ir mūsu dvēseles durvis, tāpēc atveramas tikai no iekšpuses, un tas jādara mums pašiem.”
                                                                
        Gleznas autors vēlējās parādīt divas svarīgas teoloģiskas patiesības. Jēzus stāv pie mūsu dvēseles aizslēgtajām durvīm un klauvē. Lai mēs varētu atvērt durvis, mums vispirms jāsadzird viņa balss. Dieva Dēla cilvēktapšana liecina par to, ka Dievs ne tikai uzrunā cilvēku, bet arī viņu meklē. Tieši ar to kristietība atšķiras no tām pasaules reliģijām, kurās tiek uzsvērts, ka cilvēkam pašam jāmeklē Dievs. Kristietībā ne tikai cilvēks meklē Dievu, bet Dievs pats nāk, lai atklātu sevi un parādītu ceļu, pa kuru cilvēks var nokļūt pie Viņa.
        Kāpēc Dievs meklē cilvēku? Tāpēc, ka cilvēks attālinājies no Dieva un paslēpās no Viņa (sal. rad 3,8-10). Cilvēks ļāva sevi apmānīt Dieva ienaidniekam sātanam, kas vienmēr mēģina pārliecināt cilvēku par to, ka viņš pats būs kā Dievs, ka viņš varēs Dieva vietā izlemt, kas ir labs un kas slikts, ka viņš dzīvos pēc saviem, nevis Dieva plāniem. Sātans vēlas panākt, lai cilvēks zaudētu mūžīgo dzīvi, tāpēc mudina viņu nepārtraukti kurnēt un sacelties pret Dievu, šaubīties par Viņa mīlestību un klātbūtni cilvēka dzīvē. Ja cilvēks šiem meliem noticēs un klausīs ļaunā gara padomiem, tad viņš neizbēgami cietīs un grēkos. Taču Dievs cilvēku meklē un klauvē pie dvēseles durvīm, jo mīl cilvēku ar mūžīgu mīlestību un vēlas izglābt no maldu un grēka ceļiem. Ja Kristus nebūtu atnācis šajā pasaulē, mēs būtu palikuši vieni, ieslēgti savā mietpilsoniskajā un aprobežotajā pasaulē, līdz ausīm iegrimuši grēku dubļos.
        Otra teoloģiskā patiesība ir tāda, ka izlemt, kādu atbildi sniegt, Jēzus atstāj mūsu ziņā. Viņš var ienākt mūsu dvēselē, tai pieskarties un apveltīt to ar savu mīlestību tikai tad, ja mēs labprātīgi un apzināti sakām „jā”. Dievs respektē mūsu brīvo gribu, jo ticības akts savā būtībā ir brīvprātīgs. Haritoloģijā (mācība par žēlastību) daudz tiek runāts par cilvēka brīvību, atvērtību un līdzdarbību Dievam. Cilvēks paceļas pie Dieva uz žēlastības un brīvības spārniem. Ticības žēlastība ir no Dieva, bet vienlaikus tā prasa arī paša cilvēka līdzdarbību.  Dievs dod savu žēlastību ikvienam cilvēkam, aicina atgriezties un ticēt, taču nekādā ziņā nevienu nepiespiež to darīt. Nereti cilvēks nocietina savu sirdi un nevēlas to pieņemt. Ticība nav tikai cilvēka brīvās gribas auglis, taču bez šī izšķirošā lēmuma nav iespējams kalpot Dievam. Kāds ir teicis: „Cilvēks nāk pasaulē, lai kalpotu, bet no viņa paša ir atkarīgs, kam viņš vēlas kalpot.”
        2.Tikšanās ar dzīvo Jēzu
        Daudzi apgalvo , ka tic Dievam, bet ticība neizmaina viņu dzīvi. Ir milzīga atšķirība starp apgalvojumiem „es ticu, ka Dievs ir” un „es uzticos Dievam un pieņemu Viņa gribu”. Kristietībā ticēt nozīmē uzticēties Dievam, kas atklāj un dāvā pats sevi. Vispirms Jēzus nāk pie mums, un tikai tad mēs kopā ar Viņu Svētajā Garā varam iet pie Tēva. Jēzus ieveda mūs jauna veida attiecībās ar Dievu. Tā nav teorija vai ideoloģija, kas piedāvā cilvēkam kādu jaunu ideju, bet gan ceļš, kas ved uz dzīvību. Kristietībā nav runa par zināšanām vai informāciju, bet par tikšanos ar Jēzu Kristu.
        Kāds varētu man jautāt: „Labi, es piekrītu tam, ka ticība ir tikšanās ar dzīvo Jēzu, taču kā šī satikšanās notiek?” Meklējot atbildi uz šo jautājumu, ir vērts atgriezties pie notikuma, kas uz visiem laikiem paliks par klasisku atgriešanās paraugu, - pie svētā Pāvila atgriešanās un aicinājuma kļūt par Kristus apustuli.
        Mēs atceramies, ka Sauls bija reliģiozs, dievbijīgs cilvēks un dedzīgi kalpoja Dievam, apmeklēja dievkalpojumus sinagogā, daudz lūdzās, gavēja, upurēja saskaņā ar likumu. Viņš bija mācījies pie labākajiem garīgajiem skolotājiem (piem., Gamaliēla)0. Sauls bija nozīmīga persona Izraēļa tautas reliģisko līderu vidū. Sauls bija pārliecināts, ka viņu vada Dievs un ka viņš kalpo Dievam „ar tīru sirdsapziņu” (sal. 2 Tim 1,3). Kad Sauls ceļā uz Damasku satikās ar augšāmcēlušos Kristu un Viņam ieticēja, visa viņa iepriekšējā pieredze neatgriezeniski kļuva bezvērtīga. Vēstulē filipiešiem Sauls, nu jau apustulis Pāvils, rakstīja: „Es uzskatu par zaudējumu visu sava Kunga Jēzus Kristus pazīšanas dēļ.” (FLP 3,8) Viņš atklāja, ka ticība savā būtībā ir nevis ētisku priekšrakstu sistēma, ne pasaules uzskats, ne likums, ne arī vērtību vai svētu norišu apkopojums, bet draudzība ar Kristu un paklausība Viņa gribai.. Tikai tad, ja pazīstam un mīlam Dievu, mēs spējam pildīt Viņa baušļus. Bez šīm attiecībām ar Kristu, ticība kļūst par ideoloģiju, kas dara mūs fanātiskus un garīgi aklus.
        Tieši to Sauls ieraudzīja, satiekoties ar Jēzu. Viņš atklāja savu garīgo aklumu un to, cik ļoti dzīvē bija maldījies. Saulam bija šķitis, ka viņš kalpo Dievam, bet patiesībā viņš cīnījās ar Dievu un To vajāja, vajājot konkrētos cilvēkus, kuri Viņam ticēja. Sauls katru dienu skaitīja lūgšanu: „klausies, Izraēl, (..) tev būs mīlēt Kungu, savu Dievu!”, bet tajā pašā laikā ienīda kristiešus. Viņš nespēja sskatīt savu aklumu un ar saviem spēkiem izrauties no savu grēku realitātes. To visu viņam atklāja Kristus, izmantodams spēcīgas zīmes, - viņu apspīdēja spoža gaisma no debesīm, viņš nokrita pie zemes, dzirdēja Jēzus balsi un trīs dienas palika neredzīgs (sal. Apd 9, 1-22; 22, 3-16). Tikšanās ar Kristu iededza Saula sirdī mīlestību pret Dievu un cilvēkiem un atbrīvoja no sava viltus „es” meklējumiem.
        Ikviens no mums var sev uzdot ļoti personisku jautājumu: vai manā dzīvē ir notikusi šāda tikšanās ar dzīvo Jēzu? Vai viņš tiešām ir mans Kungs un Pestītājs? Kas mani saista ar Viņu – mīlestība, paļāvība, paklausība, līdzdarbība, vai arī bailes par sevi un savu nākotni, šaubas, neuzticēšanās, vainas vai pienākuma apziņa? Vai es tāpat kā Sauls jautāju Jēzum: „Kungs, ko lai es daru?” (Apd 22,10)
        3.Izvēlēties sekot Kristum
        Ticība prasa, lai mēs pieņemam skaidru lēmumu, izdarām izšķirošu izvēli, proti, apņemamies sekot Jēzum. Ticība un sekošana Jēzum ir cieši saistītas. Daudzu kristiešu problēma ir tā, ka no vienas puses, viņi pazīst un daļēji pieņem Jēzus mācību, bet, no otras puses, nedzīvo saskaņā ar to ikdienā. Garīgās dzīves atslēga ir spēja vienot ticību ar dzīvi, un tas notiek, pateicoties paklausībai ticībā. Vatikāna II koncila Dogmatiskajā konstitūcijā par dievišķo Atklāsmi ir teikts: „Dievam jādāvā „ticības paklausība”, ar kuru cilvēks visu sevi labprātīgi uztic Dievam, pilnīgi pakļaujot viņam savu prātu un gribu, labprātīgi piekrītot Viņa dotajai Atklāsmei.” (Dei Verbum, 5) Tas nozīmē pilnīgi paļauties uz Dievu un ticēt visam, ko viņš saka. Svētajai Faustīnei Kovaļskai Jēzus sacīja: ”Kad tu esi paklausīga, es atņemu tev tavu vājumu, bet tā vietā dodu savu spēku.” (Dienasgrāmata, 381)
        Dievs mūs aicina paļauties uz Viņu un tādējādi savā dzīvē piedzīvot Viņa vareno spēku. Vārds „ticība” (ebreju valodā – emunah) nozīmē „balstīties uz ļoti stipra, varena pamata)”. Mūsdienu tehnoloģijām pakļautā cilvēku mentalitāte mudina viņu paļauties tikai uz sevi, saviem spēkiem, atklājumiem, sasniegumiem un dzīvot tā, it kā Dieva nebūtu. Tādējādi šodien strauji izplatās individuālisms un hedonisms – katrs dzīvo tikai sev. Arī daudzi no mums, ļaujoties remdenības un pašpietiekamības kārdinājumam, nekad nav līdz galam uzticējušies Dievam, bet paļāvušies tikai uz saviem spēkiem.
        Saskaņā ar Evaņģēlija mācību pieaudzis ir nevis tas, kurš nevienam nepakļaujas un kuram neviens nav vajadzīgs, bet gan tas, kurš spēj atzīt savu vājumu un zina patiesību par sevi, kurš ir pazemīgs Dieva priekšā, prot kalpot brāļiem un kuram ir spēcīga atbildības sajūta. Lai mēs kļūtu pieauguši, mums nepārtraukti jāpilnveido sava sirdsapziņa Dieva vārda gaismā.
        Kad Dievs sacīja Ābrahamam: „Es tev došu dēlu – tev un tavai sievai, kas esat gados veci un neauglīgi,” – tad Ābrahams nedomāja par sevi – par to, ko viņš, cilvēks, spēj vai nespēj, bet raudzījās tikai uz To, kas viņam to bija apsolījis, un nešaubījās par to, ka Dievam viss ir iespējams. Ja Ābrahāms sāktu regulēt Dievu, apšaubīt Viņa spēku un tātad arī Dieva apsolījumu dot viņam dēlu, tad viņam nebūtu dēla un tik daudz pēcnācēju kā smiltis jūrmalā. Ieticēt Dieva Vārdam viņam nozīmēja doties ceļā un ļaut sevi vadīt nezināmajam Dievam, kas ienāca viņa dzīvē. Ticība Ābrahāmu aizveda līdz vietai, kur piepildījās Dieva dotais solījums. Tur viņš bija gandarīts  un laimīgs. Apustulis Pāvils sacīja: „Ābrahāms ticēja Dievam, un tas tika viņam pieskaitīts attaisnošanai.” (Rom 4,3) Tu esi kristietis, ja tu esi Ābrahāma bērns, ja tev ir Ābrahāma ticība.
        4.Bez Baznīcas nav ticības
        Cilvēka ticība ir ļoti personiska, jo tā skar viņa dziļāko būtību, taču tā nekad nav tikai privāta lieta. Mēs saņemam ticību no Baznīcas un ar to dzīvojam kopā ar citiem cilvēkiem, ar kuriem dalāmies ticībā. Mani nes citu ticība, tāpat kā manas ticības uguns aizdedzina un stiprina citus.
        „Katoliskās baznīcas katehismā” var lasīt: „Neviens nevar ticēt viens pats, tāpat kā neviens nevar dzīvot viens pats. Neviens nav saņēmis ticību no sevis paša, tāpat kā neviens nav saņēmis dzīvību no sevis paša. Ticīgais ir saņēmis ticību no citiem, un ticīgā pienākums ir to nodot citiem. Mūsu mīlestība pret Jēzu un cilvēkiem mūs mudina liecināt citiem par mūsu ticību. Tādā veidā katrs ticīgais ir kā viens posms lielajā ticīgo ķēdē. Es nevaru ticēt, ja mani nenes pārējo ticība un ja es ar savu ticību nepalīdzu uzturēt citu cilvēku ticību.” (KBK, 166)
        „Pasaule tika radīta Baznīcas dēļ” – tā mācīja Baznīcas tēvi un uzsvēra, ka Dievs gribēja Baznīcu, jo Viņš vēlējās, lai cilvēki iegūtu pestīšanu nevis katrs atsevišķi, bet gan kopienā. Dievs gribēja no visas cilvēces izveidot vienu tautu, kas viņu pazītu patiesībā un Viņam kalpotu svētumā.
        Tas, kurš padodas individuālisma kārdinājumam, tas ir, kārdinājumam sekot Jēzum vienatnē, bez Baznīcas kopienas, riskē nekad nesatikt dzīvo Kristu vai palikt ar maldīgu priekšstatu par Viņu. Mēs nevaram atrast Jēzu ārpus baznīcas – „universālā pestīšanas sakramenta” -, ar kuras starpniecību Jēzus atklāj īsteno Dieva mīlestību pret cilvēkiem. Bez baznīcas mēs Dieva attēlu izveidosim pēc saviem ieskatiem, lai gan mūsu patiesais uzdevums ir ļaut Jēzum mūs veidot pēc Viņa attēla un līdzības.
        Mūsdienu cilvēks, pat piedzīvojot ticības krīzi, jūtīgi uztver redzamās ticības zīmes: piedošanu, nesavtīgu mīlestību un kristiešu vienotību. Ir vērts pārdomāt Kiko Arguello sacīto: „Neviens nekļūs par kristieti, ja neieraudzīs citu patiesu kristieti. Nav kristietības bez liecības, jo ticība tiek pārbaudīta ikdienas dzīvē.”
        Mācekļu tikšanās ar augšāmcēlušos Jēzu vienmēr noslēdzās ar sūtību: ”Ejiet un paziņojiet maniem brāļiem!” (Mt 28,10) Tātad tas, kas patiešām ir saticis Kristu Baznīcas kopienā, nevar paturēt Viņu tikai sev, bet vienmēr tiek aicināts sludināt šo priekpilno Vēsti un nodot citiem prieku, ko sniedz ticība. Baznīcai visos laikos jāmeklē atbilde uz jautājumu: „Kā šodien sludināt Evaņģēliju, lai tas kļūtu par dzīves pamatu? Kā ticība var kļūt par realitāti?”
        5. Ticības padziļināšanas ceļš
        2011. gada nogalē Benedikts XVI tikās ar Romas kūrijas darbiniekiem. Viņš runāja par Baznīcas reformu nozīmi un mērķiem. Pāvests uzsvēra, ka šodien pamazām sarūk to ticīgo skaits, kuri regulāri lūdzas un apmeklē baznīcu, un vienlaikus pieaug skepticisms un neticība. Viņš sacīja: „Baznīcas Eiropā krīzes cēlonis ir ticības krīze. Ja neatradīsim atbildi uz to, ja ticība neatgūs vitalitāti, kļūstot par dziļu pārliecību un reālu spēku, kas izriet no tikšanās ar Jēzu Kristu, jebkāda veida reforma būs neefektīva.” (Uzruna, 2011.gada 23.decembris)
        1962.gada 7.novembrī bīskaps Karols Vojtila, uzstājoties Vatikāna II koncila pirmās sesijas laikā, runāja par pirmkristiešu katehumenāta atjaunošanu, jo ļoti daudzi nokristīti cilvēki nav pietiekami pārliecinoši ievadīti visā ticības un kristīgās dzīves patiesībā. Tāpēc Vatikāna II koncils visā Baznīcā atjaunoja pieaugušo cilvēku katehumenātu, kuram ir vairāki posmi. Tā riti atrodami „Ordo initiationis christianum adultorum” (Izd 1972.g.).
        Evaņģelizācija ir tikai pirmais solis, lai uzsāktu nopietnu ceļu uz garīgo briedumu un sagatavotos kristīgajai dzīvei. Taču tas nenozīmē, ka viss jau paveikts un var mierīgi „gulēt uz lauriem”. Pat spēcīga iekšēja atgriešanās, laikam ritot, var zaudēt savu iespaidu, un, kad cilvēks sastopas ar grūtībām un sarežģītām dzīves problēmām, viņam nepieciešams stiprinājums un atbalsts. Kristietim atgriešanās ir nepieciešama katru dienu, jo viņš pastāvīgi ir ceļā.
        Nākamais solis un līdzeklis, lai sasniegtu ticības briedumu, ir katehumenāts. Pirmajos Baznīcas pastāvēšanas gadsimtos katehumenāts bija pieaugušo cilvēku sagatavošana Kristības sakramentam, un tas ilga divus vai trīs gadus. Katehumenāts nebija nekāda lūgšanu grupa, harizmātiska kopiena vai „Alfa kurss”, bet gan neaizvietojama ticības un kristīgās dzīves formācija. Bez katehumenāta neviens nevarēja kļūt par kristieti. Ļoti skaidri par to izteicies svētais Jānis Hrizostoms: „Es jums vēlreiz atkārtoju: ja kāds nav uzveicis savus trūkumus un vēl nav nostājies uz tikuma ceļa, tad tas nevar tikt kristīts.” Tātad, lai varētu piešķirt Kristību, ir nepieciešama ticība (attiecībā uz bērnu – vecāku un krustvecāku ticība).
        Viss sāka mainīties 4.gadsimtā, kad veselas tautas tika kristītas bez šī katehumenāta. Mūsdienās ir ļoti daudz cilvēku, kuri jau ir kristīti, bet nedzīvo saskaņā ar Evaņģēliju, tāpēc tiem ir nepieciešams pēckristību katehumenāts vai neokatehumenāts, kas varētu viņiem palīdzēt spert izšķirošus soļus, lai sekotu Kristum un pilnīgāk veltīt sevi Viņam. „katehumenāta jeb katehumēnu izglītošanas mērķis ir dot cilvēkiem iespēju sasniegt savas atgriešanās un ticības briedumu, tādā veidā atbildot uz Dieva iniciatīvu kādā konkrētā Baznīcas kopienā.” (KBK, 1248)
        Tertuliāns ir sacījis: „Neviens nepiedzimst par kristieti – par kristieti jākļūst.” Tas nenotiek automātiski, pieņemot sakramentus, bet ir ilgs kristīgās iniciācijas un atgriešanās ceļš visa mūža garumā. Būt par kristieti nenozīmē tikai apgūt ticības patiesības vai dažas dievbijības izpausmes formas, bet ik dienas sekot Kristum un pildīt Dieva gribu, kas nav iespējams bez Svētā Gara palīdzības. Tāpēc visa pamatā ir mūsu personiskās attiecības ar trīsvienīgo Dievu, kas īstenojas Baznīcas kopienā, dzirdot un pieņemot Dieva Vārdu un kopā ar citiem ticīgajiem aktīvi piedaloties Svētajā Misē, kā arī cienīgi pieņemot Svēto Komūniju. Gandarīšanas sakramentā mēs esam aicināti pazemīgi atzīt, ka mums pastāvīgi nepieciešama piedošana un ka piedošana nozīmē atbildību. Pateicoties Dieva Vārdam, sakramentiem un dzīvei kopienā, mēs varam satikt Kristu, kas pārveido mūsu sirdi un pievērš to Dievam, atver gara acis un piepilda mūs ar prieku, kas plūst no pārliecības par to, ka tiekam mīlēti un pieņemti.
        Katehumenāta laikā cilvēka apziņā notiek svarīgs attīstības process: viņš sāk uzlūkot Baznīcu ne tikai „no ārpuses”, bet arī „no iekšpuses” un pamazām atklāj, ka tās ir arī viņa mājas. Dārgie kristieši, mīlēsim Baznīcu un veidosim to par vienotības skolu un māju! Tā ir mūsu Māte un arī ticības audzinātāja, jo ar Baznīcas starpniecību mēs esam saņēmuši ticības žēlastību, kas atklāj Kristus mīlestības skaistumu un dāvā mūžīgo dzīvi.
    
Priesteris Andris Ševelis MIC,
Daugavpils Jēzus Sirds draudzes prāvests    

Raksts no: Katoļu kalendārs 2013      

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru