Ātriem soļiem ir aizsteigusies
vasara, kas vieniem asociējas ar atvaļinājumu, brīvdienām, citiem ar svētceļojumu
laiku. Pamazām zelta rudens zaudējis savas košās krāsas un dabā dominē
pelēkbālie toņi. Rīgas Sv.Alberta draudzei novembris vienmēr paliek atmiņā ar
tās aizbildņa Alberta Lielā svētkiem un arhibīskapa vizitācijām. Baznīcas
doktors bīskaps Alberts vienmēr ir izraisījis sajūsmu par plašajām zināšanām
dabaszinātnēs, filozofijā, teoloģijā. Viņam nebija nekādu šķēršļu apvienot
zinātni ar baznīcas mācību, caur zināšanām un uzticīgo kalpošanu kļūstot par
Baznīcas Svēto. Viņa
vispusīgo zināšanu un svētuma slava, kas apvienota ar iemantoto personisko
cieņu un priestera amatu, cēlā priekšzīme visiem rāda, ka starp ticību un
zinātni, starp patiesību un vispārējo labumu, starp dziļu mācību un svētumu nav
ne mazākās pretrunas, bet gan visciešākais sakars.
Uzsākot sprediķi pēc evaņģēlija par
gudrajām un negudrajām līgavām (Mt 25, 1-13), Zbigņevs Stankevičs atgādināja
par draudzes aizbildņa Svētā Alberta plašajām zināšanām, kuram gudrība no
svētas dzīves apvienojās ar gudrību labā nozīmē, ko dod zinātne, piemetinot ka,
ka baznīcas uzdevums ir sludināt gudrību, kas nāk no augšienes, šķīstu un labvēlīgu,
kas netiesā, bet pamāca, bet lai gudrība varētu iemājot katra cilvēka sirdī,
būtu nepieciešams cilvēka iekšējais godīgums, atsaucība, bez ārējās izlikšanās.
Viņš salīdzināja eļļu, kas dod gaismu jaunavu lampām ar dievišķo gudrību un
darvu, kas bez gaismas dod dūmus un smaku, jeb ļaunā gudrību caur skaudību,
nenovīdību un cilvēku tiesāšanu. Arhibīskaps mudināja katram vēlēties
saņemt gudrību no Dieva, bet lai to
varētu realizēt, vispirms vajadzētu nostāties Dieva priekšā visā patiesībā,
atbrīvojoties no grēka, piemēram, izmantojot Gandarīšanas Sakramentu, kā otru
soli iesakot alkas pēc dievišķās gudrības un tad jau šī gudrība pati nāks
iemājot sakārtotā mājoklī. Analizējot lasījumus, Zbigņevs Stankevičs skaidroja,
ka eļļu vēl var pielīdzināt ticībai, labajiem darbiem, atgriešanās augļiem,
tiem tikumiem, kurus ir izstrādājusi dzīve, sekojot Jēzum Kristum, un kurus
nevar paņemt no citiem vai nopirkt tirgū, tādējādi gudrs ir tas cilvēks, kas
nevis izrādās ar ārējām lietām vai gudrību, bet tas, kurš gādājis par eļļu
lampām - kurš skatās uz savu dzīvi kā Dieva dāvanu. Viņš uzsvēra, ka Jēzus
Kristus ir pestītājs, kurš ne tikai atbrīvo cilvēku no ļaunuma tā dvēselē, bet
arī dziedina no fiziskā ļaunuma – no slimībām, atdodot cilvēkiem viņu cieņu, no
kā var saprast, ka Dievs dod orientāciju cilvēku dzīvēs un izgaismo to jēgu,
bet zinātne bez Dievišķās gudrības nenes svētību un tika salīdzināta ar džinu,
kas izlaists no pudeles, cenšoties pārkāpt Dieva noteiktās robežas un radīt
visu, ko iespējams, neņemot vērā, ka tas var būt kaitīgs cilvēkam.
Mises noslēgumā draudzes prāvests un
tās locekļi pateicās arhibīskapam par vizitāciju, par stiprinājumu ticībā un
eļļas krājumu-mīlestības papildinājumu draudzes locekļu eļļas lampiņās, lai viņi
apgaismotu savus ceļus pie Dieva.
Romualds Beļavskis
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru