Rīgas
arhibīskapa metropolīta Zbigņeva Stankeviča sprediķis 15. aprīlī, Kristus
augšāmcelšanās svētku vigīlijas dievkalpojumā.
Varbūt jūs kādreiz
esat sev uzdevuši jautājumu, kāpēc bija vajadzīgas Kristus ciešanas un nāve,
kāpēc bija vajadzīga Kristus augšāmcelšanās? (..) Pēdējās dienās vairākas
reizes jau esmu uzsvēris, ka šis noslēpums pārsniedz mūsu racionālās izpratnes
robežas, vismaz izsmeļoši mēs to nevaram saprast, un Dievs no mums pirmkārt
prasa ticību un paļāvību. Tomēr mums nav aizliegts iedziļināties un censties
saprast. Mēģināsim atrast atbildi uz šo jautājumu, balstoties uz šodienas Svēto
Rakstu lasījumiem.
Pirmajā lasījumā
dzirdējām, kā ar lielu rūpību Dievs veidoja pasauli. Mazās detaļās ir parādīts,
kā to darīja ar lielu mīlestību un rūpību, bet visrūpīgāk Viņš veidoja cilvēku.
Jo par visu pārējo iepriekšējās dienās bija teikts, ka Viņš veidoja un redzēja,
ka tas ir labs, bet tad, kad pabeidza cilvēku, tad bija teikts: „Un Viņš
redzēja, ka tas ir ļoti labs.”
Cilvēku Viņš
izveidoja „pēc mūsu attēla un līdzības”. Nākamajā tekstā jau ir teikts: „Pēc
Dieva attēla”. Daži Baznīcas tēvi saka, ka Dievs izveidoja cilvēku pēc attēla,
bet tā līdzība paliek kā izaicinājums, ka, atveroties uz Dieva klātbūtni un
otru cilvēku, cilvēka līdzībai kā Dievam atspulgam būtu arvien vairāk
jāparādās.
Mēs dzirdējām arī,
ka Viņš radīja vīrieti un sievieti. (..) Tālāk ir teikts: „Audziet un
vairojieties, un piepildiet zemi, pakļaujiet to sev un valdiet pār to!” Un vēl
tālāk tekstā, kurš šodien nebija iekļauts lasījumā, ir vēl viens Dieva
norādījums. Viņš saka: „Sargā un apstrādā šo zemi.” Tātad tas bija pašā sākumā
un tas attiecas uz visiem cilvēkiem, jo Dievs ir pasaules autors un visu
cilvēku radītājs, neatkarīgi no tā, vai cilvēks Viņam tic vai netic.
Ko nozīmē būt
līdzīgam Dievam? Dievs, pirmkārt, ir brīvs. Viņu raksturo gudrība, Viņš spēj
caurstrāvot un izdibināt visu pasauli un visus noslēpumus. Tātad cilvēkam ir
dota brīvība, prāts, spēja izdibināt pasauli. Dievs ir arī trīsvienība, tas
kļuva skaidrs vēlāk Jaunās Derības atklāsmes gaismā. Tātad Dievs ir personu
kopība. Radīdams cilvēku, Viņš piešķīra tam spēju veidot attiecības ar citiem
cilvēkiem, veidot kopību. Nevis kaut kādu mafiozu kopību, (..) bet mīlestības
kopību.
Vislabāk šo kopību
gan ģimenes ietvaros, gan valsts un sabiedrības ietvaros un visā pasaulē
raksturo trīs Baznīcas sociālās mācības pamatprincipi – solidaritāte, tas
nozīmē, gatavība uzņemties līdzatbildību par otru cilvēku, atšķirībā no Kaina,
kad nogalināja Ābelu un, kad Dievs viņam jautāja, kur ir tavs brālis, tas
teica: „Kas man par daļu?”
Otrs ir iniciatīvas
atraisīšanas princips. Ja ģimenē viens otru pakļauj, tad otrs nevar izpausties,
patiesībā arī savu Dieva attēlu sevī īstenot. Piemēram, kad vecāki apspiež
savus bērnus. Tas pats attiecas uz valsti, ja valsts ir totalitāra un cenšas
visas pilsoņu dzīves sfēras kontrolēt, tad viņi nevar atraisīt iniciatīvu un
savas spējas.
Trešais princips ir
kopējais labums. Tas nozīmē, kad strādāju, darbojos, es domāju ne tikai par
sevi un to, kā man pašam pacelties un piepildīt savu kabatu, bet domāju arī par
tiem, kas ir apkārt, lai arī viņi celtos līdz ar mani kopā. Rainis to ir labi
pateicis: „Pacel citu un tu celsies pats.”
Tātad cilvēks ir
radīts mīlestības attiecībām. Kas no tā ir sanācis? Ja paskatāmies, kas pasaulē
notiek... patiesībā visa pasaules vēsture ir karu un konfliktu vēsture. Tur ir
nepārtrauktas slepkavības, cīņa par varu (..) Šodien starp politiskajām
partijām arī redzam, kā likuma ietvaros cenšas konkurentus noliet dubļiem.
Paldies Dievam, Latvija ir kā miera oāze. Bet Eiropas Savienībā viens pēc otra
notiek terorakti, kas ir irracionāla naida motivēti. Tāpat pilsoņu kari un
konflikti, kas pasaulē notiek.
Tātad redzam, ka Dieva
plāns, Dieva dotais uzdevums cilvēcei kaut kā neīstenojas. Dievs radīja
cilvēku, deva identitāti, deva noteikumus un nekā. Patiesībā visa Vecā Derība
ir vēsture, kur iet kā pa kalniem – augšā un lejā. Tādēļ Dievam bija pašam
jāiejaucas tajā procesā. Tā prototips otrajā lasījumā ir Abrahams. Jo Dievs
vienlaicīgi ir atklājis cilvēkam: Mīli Dievu pāri par visu, neko nenoliec
augstāk par Dievu, saglabā savu sirdi brīvu, jo tad, kad saglabāsi savu sirdi
brīvu, tad redzēsi apkārtējo pasauli un citus cilvēkus objektīvi, piešķirsi
viņiem pienākošos vietu un viņus respektēsi. Bet, ja tu kaut ko no radības
nostādi augstāk par Dievu, tad tas izkropļo tavu skatījumu kā greizo spoguļu
karaļvalstī.
Lūk, Dievs
Abrahamam piedāvāja: „Nostādi mani pirmajā vietā, seko manai balsij, atstāj
visu pārējo.” Un Abrahams to izdarīja. Viņam dzīvē bija viens liels sapnis.
Abrahama sievai nebija bērnu, un viņš ļoti ilgojās, lai viņam būtu dēls. Dēls
viņam piedzima, un viņš viņu vērtēja augstāk par visu pārējo. Vienā brīdī Dievs
viņam saka: „Ņem un upurē viņu man.”
Tajā laikā tas
nebija nekas pārsteidzošs, jo tā laika kultūrā cilvēka upuri vēl bija, līdz ar
to tas iederējās pie kaut kādas tā laika kārtības. Abrahams izcīna šo cīņu un
ir gatavs atteikties no sava dēla. Bet mēs redzam, ka Dievs viņu pārbauda. Viņš
jau nevēlas cilvēka upurus, Viņš vēlas, lai cilvēka sirds ir brīva un viņa
vērtību skala ir pareiza. (..)
Īzaks ir Kristus
prototips. Lai šo sajukumu cilvēcē izmainītu, Dievam pašam bija jāienāk cilvēku
vidū. Šodien mēs dzirdējām lasījumu no Vēstules romiešiem, kurā ir izteiktas
ļoti dziļas patiesības, kuras arī ar prātu gandrīz nevaram aptvert, bet
vienlaicīgi te ir tādas metaforas, kuras mums palīdz mazliet apjēgt, kas
notiek.
Caur grēkā krišanu
cilvēkā ienāca samaitātības inde, grēka inde, naida un ļaunuma inde. Ļaunums ir
kā inde. Arī svētais Pāvils saka: „Grēka maksa ir nāve.” Kad cilvēks atkāpās no
Dieva sākotnējā plāna, tad viņa līdzība Dievam sāka vājināties. Bet, protams,
viņš šo mīlestības spēju, līdzību Dievam nepazaudēja. Jēzus Kristus,
piedzimdams kā cilvēks un nomirdams, pieņemdams nāvi, ko nebija pelnījis,
atbruņo šo ļaunuma varu.
Kādā veidā? Grēkam
ir pakļauts tikai tas, kas ir miesīgs, materiāls un Jēzus, būdams miesā, ļāva,
lai šis ļaunums pret Viņu triecas un Viņu nonāvē. Viņš ļāvās nāvei, Viņa miesa
nomira, iegāja nāvē, bet tai pakļauta ir tikai miesa. Kad miesa tik nonāvēta,
tad gara spēks Viņu uzcēla. Viņš vairs nav pakļauts miesīgās dabas
ierobežojumam un spēkam.
Ko sv. Pāvils runā
par kristību? Te ir visa esence atbildei uz jautājumu, kāpēc Lieldienas ir
vajadzīgas. Viņš saka: „Visi, kas esam kristīti Kristū Jēzū, esam kristīti Viņa
nāvē. Kristībā mēs līdz ar Viņu esam apbedīti nāvē. Mēs esam iedēstīti Viņa
nāves līdzībā.” Tas nozīmē, ka kristība mūs savieno ar Kristus nāves noslēpumu.
Šis Viņa nāves noslēpums atbruņoja ļaunuma varu un, ja mēs kristībā ar Viņu
savienojamies, tad šī ļaunuma vara mūsos tiek atbruņota, un tas gara spēks, kas
piecēla Viņu no miroņiem, sāk darboties mūsos un dara mūs spējīgus atkal
īstenot pirmatnējo Dieva plānu. Tas nozīmē īstenot brīvību, pielietot intelekta
spējas atbilstoši Dieva plānam – nevis lai manipulētu un izkropļotu patiesību
un attaisnotu grēku, bet lai izdibinātu patiesību un kalpotu tai.
Tas mūs padara
spējīgus īstenot šos trīs principus: palīdzības principu - nedominēt pār otru,
bet ļaut viņam izpausties pilnā mērā un nākt palīgā tikai tad, kad cilvēks pats
netiek galā. Tas ir gan individuālā līmenī, gan valstiskā. Solidaritāte – nākt
palīgā tam, kurš ir nelaimē, grūtībās. Tāpat domāt ne tikai par savu, bet arī
par kopīgo labumu. Gan individuālajā dzīvē, gan arī sabiedriskajā.
Svarīgi, lai arī
politikā Kristus augšāmcelšanās spēks sāk pulsēt. Patiesībā Eiropas Savienības
ideja radās dažu cilvēku sirdīs. Pirmais tās virzītājs bija Roberts Šūmans,
dziļi ticīgs politiķis. Šodien jau ir aizsākts viņa beatifikācijas process.
Viņu sauc par vienotās Eiropas tēvu. Un Alčids De Gasperi, itālis, par kuru arī
ir ierosināts beatifikācijas process. Viņi mēģināja šos principus pacelt jaunā
kvalitātē. Ne tikai pašiem dzīvot svētu dzīvi, bet mēģināt pārveidot visu
Eiropas sabiedrību, lai tā īsteno Dieva doto potenciālu.
Kaut kas ir
sanācis, bet, kā mēs zinām, ienaidnieks atkal ir sasējis sēklu. Mēs tagad esam
tai procesā iekšā un kaut kas no mums laikam ir arī atkarīgs. Es aicinu,
pirmkārt, darīt to, kas no mums ir atkarīgs. Redzam, ka Lieldienas bija
vajadzīgas, lai cilvēce varētu atsākt īstenot Dieva līdzību sevī. Ne tikai
personīgajā, bet arī visas sabiedrības dzīvē. Tur iekļauts ikviens cilvēks.
Tieši tāpēc, ka daudzi novēršas no tā, mēs esam tur, kur esam, nenotiek kārtīgs
izrāviens un zeme nekļūst par Ēdenes dārzu, kā tas bija pašā sākumā Dieva plānā
iezīmēts.
No mums ir atkarīgs
daudz, ar mūsu upuriem, ar mūsu lūgšanām, ar mūsu iesaistīšanos, bet pirmām
kārtām, protams, ar mūsu pašu sirds pārveidi, arvien dziļāku iesakņošanos tajā
žēlastībā, kuru mums ir devusi Kristus nāve un augšāmcelšanās.
Lai Dievs mums
palīdz to visu īstenot un lai mēs patiešām esam Kristus augšāmcelšanās līdzdalībnieki!
Raksts no: http://katolis.lv/zinas/backPid/30/category/latvija/article/but-spejigiem-atkal-istenot-pirmatnejo-dieva-planu.html
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru