Romas Katoļu baznīcas Rīgas arhibīskaps metropolīts Zbigņevs Stankevičs
intervijā Neatkarīgajai raksturo Katoļu baznīcas attieksmi pret reformāciju,
apsveic katoļu un luterāņu tuvināšanos, kā arī uzsver, ka mūsdienās ikvienam
kristietim, ne tikai garīdzniekiem, jāiesaistās Evaņģēlija vēsts apliecināšanā.
- Kas tad īsti bija reformācija? Neizbēgams, nolemts ceļš?
- Tas noteikti nebija neizbēgams ceļš. Reformācijas sākotnē baznīcas
aprindās pastāvēja problēmas, kurām netika pievērsta pienācīga vērība un kuras
netika pienācīgi risinātas. Lutera uzstāšanās pauda saprotamu vēlmi risināt šīs
problēmas. Viņa vēršanās pret parādībām, kas nebija savienojamas ar baznīcas
mācību, bija loģiska. Un viņa sākotnējais nodoms nebija - sašķelt baznīcu, bet
risināt problēmas, paliekot baznīcā. Taču beigās tas kļuva par demaršu. Līdz ar
to var teikt tā - reformācija radās baznīcas klēpī, bet beigās vērsās pret
katolisko baznīcu.
- Bet kāpēc tik ilgs laiks bija vajadzīgs, lai katoļi un luterāņi saprastu,
«ka tas, kas viņus vieno, ir lielāks nekā tas, kas šķir». Vai šo piecus
gadsimtus ilgo atsvešinātību arī noteica laicīgā uzbāzība garīgajam baznīcas
pamatam?
- Noteikti. Jau reformācijas pirmsākumos šķelšanos jūtamā mērā noteica tas,
ka klāt jaucās politiskās intereses. Klosteriem, baznīcai piederēja lieli
īpašumi. Anglijā un arī Vācijā uz tiem skatījās ar kāru aci un meklēja iespēju
tos pārņemt. Otrs aspekts redzams filmā Mārtiņš Luters. Tur starp rindām
skaidri lasāma attieksme: mēs te esam Vācijas valdnieki, dižciltīgie, bet kaut
kāda Roma, kaut kāds pāvests mums grib kaut ko diktēt… mēs paši labāk zinām un
paši tiksim galā labāk.
Tātad - tur bija materiālās intereses un tur tika iejaukta politika.
Protams, jāņem vērā arī cilvēciskais aspekts. Respektīvi - emocijas, ambīcijas
un varaskāre ņēma virsroku. Teoloģiskais palika otrā plānā. Diemžēl arī katoliskās
baznīcas pārstāvji nebija gatavi panākt pretī, mēģināt saprast otru pusi,
pārkāpt pāri personu ambīcijām vai laikmeta ierobežojumiem.
Jā, bija vajadzīgi piecsimt gadi, lai emocijas norimtu, lai sekundārie
motīvi noietu malā, lai mēs beidzot spētu objektīvi paskatīties uz lietām.
Paldies Dievam, ka šodien mums beidzot sāk atvērties acis. Un prāts sāk ņemt
virsroku.
- Tomēr - vai tad reformācija netika definēta kā katoliskās sistēmas
reformēšana atbilstoši Bībelei? Nesen biju bērēs Pokrova kapos, un garīdznieks
tur teica apmēram tā: neviena baznīca, neviena reliģija vēl nav nākusi tuvu tai
pilnībai, kas piemīt Jēzum… Es te redzu zināmas paralēles. Vai tiešām vajadzēja
nonākt līdz panikai, ka Eiropa zaudē vērtības, lai atzītu, ka «vislabākais
veids, kā Romas katoļiem un evaņģēliskajiem kristiešiem 2017. gadā kopīgi
apcerēt reformācijas notikumus, ir nolikt šo pārdomu centrā Jēzus Kristus
Evaņģēliju»? Tātad - 500 gadu cilvēcīgais egoisms bijis svarīgāks par Jēzu
Kristu un arī baznīcas katra pa savam «privatizējušas» Dievu?
- Protams, egoisms pastāv. Egoisms aizsedz Kristu un neļauj viņam
manifestēties pasaulē pilnā mērā. Konkrēti - caur baznīcas struktūrām. Katrā
laikā cilvēki, baznīcas pārstāvji, katras konfesijas pārstāvji dara, kas ir
viņu spēkos. Mēs redzam, kas sanāk… Protams, visskaidrākā veidā, visspilgtāk šo
sekošanu Kristum savā dzīvē īsteno tie, kurus baznīca beigās atzinusi par
paraugiem. Par svētajiem. Nesen mums notika vienas skaistas grāmatas, Narekas
Grigora Žēlabu grāmatas, prezentācija. Būdams piederīgs armēņu baznīcai, viņš
tomēr ir ticis atzīts par katoļu baznīcas doktoru. Tātad - svētie ir tie, kuri
vispilnīgāk, nepastarpinātā veidā parāda Evaņģēlija ideālu. Ideālu, uz kuru
baznīca aicina.
- Tomēr - vai būs par rupju sacīts, ka baznīcas savās praktiskajās
izpausmēs šajos piecsimt gados ir vairāk apkalpojušas sociālekonomisko,
sociālpolitisko formāciju maiņas, nevis uzturējušas šo Evaņgēlija ideālu pāri
tām?
- Neapšaubāmi baznīcas ir bijušas saistītas ar šīm formācijām. Bet tas, ka
tās tikai apkalpoja šīs formācijas, būs par stipru teikts. Pirmām kārtām to
varētu teikt par baznīcām, kuras bija kļuvušas par valsts baznīcām (viena
konfesija tika privileģēta, pārējās - ierobežotas). Cik zinu, pēdējos gados,
vismaz Eiropas Savienības valstīs, ir notikusi atkāpšanās no šā principa.
Skandināvijas valstīs tas notika nesen. Un - tieši reformācijas rezultātā
radušās baznīcas struktūras, protestantiskās baznīcas struktūras noturējās kā
valsts baznīcas visilgāk.
- Kādām, jūsuprāt, jābūt katoļu un luterāņu kopīgā 2017. gada dokumenta No
konflikta līdz komūnijai sekām, augļiem?
- Šis dokuments ir ļoti nozīmīgs. Tas ir pirmais dokuments, kurš aplūko
visu 500 gadu ilgo vēstures posmu un visu reformācijas problemātiku kopumā.
Gribētos, lai šā dialoga pozitīvie augļi nonāk līdz ierindas ticīgo apziņai.
Gan līdz katoļu, gan līdz to konfesiju pārstāvju apziņai, kuras tapušas pēc
reformācijas.
Tas patiešām ir ārkārtīgi svarīgi. Jo cilvēku apziņā vēl ļoti daudz palicis
no iepriekšējā mantojuma. No konfrontējošas attieksmes pret to, kurš domā
savādāk nekā es. Tas atklājas gan komentāros internetā, gan partiju attiecībās
(pozīcija-opozīcija)… Pat vienā partijā, tās iekšējās cīņās. Gluži kā
Trīsdesmit gadu karā. Un es domāju, ka tas arī savā veidā ir šo aizvadīto 500
gadu auglis. Reformācijas auglis. Sekas tam, ka tur problēma netika atrisināta
baznīcas iekšienē. Tā pārrāva aizsprostu, izlauzās un… sākās kari. Trīsdesmit
gadu karš. Nepārtraukta konfrontācija, kurai vairs nav nekā kopīga ar reliģiju.
- Bet jūs pats esat definējis, ka šodien krīze izpaužas trijos virzienos:
identitātes krīze, demogrāfiskā krīze un morāles krīze. Teicis, ka tās pamatā
ir neadekvāta izpratne par cilvēku un realitāti. Tātad, ja mēs gribam
saglabāties kā cilvēce, nāksies domāt, kā mūsdienās tikt līdz objektīvai šo
lietu novērtēšanai. Ko jūs šajā sakarā ieteiktu ne tikai baznīcai, bet arī
laicīgajai varai?
- Ziniet, ieteikt var daudz ko. Un man ir ko ieteikt. Es pie tā
atgriezīšos. Bet - kamēr cilvēka sirds paliek vecā, kamēr tā nav pārveidota,
tikmēr racionālā līmenī mēs varam runāt par visu ko, bet līdz praksei tas
netiek. Tā ir problēma.
Bet, ja runājam par ieteikumiem, tad - tomēr likt pirmajā vietā cilvēka
cieņu, cilvēka vispusīgu attīstību. Taču - integrālo cilvēku. Nevis vienkārši
izdabāšanu cilvēka zemākajiem instinktiem. Kad savulaik tapa valsts attīstības
stratēģiskais plāns, es tajā ielūkojos un neatradu ne vārda par garīgām
vērtībām, par cilvēka vispusīgu attīstību. Šis plāns ir ļoti plakans. Bet,
kamēr mēs darbosimies tikai materiālā plāksnē, domāsim tikai par IKP, domāsim
par to, kā izdabāt cilvēkam, tikmēr mīdīsimies uz vietas.
Iespējams, ka Eiropas civilizācijas, teiksim, lūzums sākās līdz ar
renesansi. Pozitīvais - pievēršanās cilvēkam. Cilvēks tā kā atklāja sevi.
Atklāja pasauli un sāka to pakļaut sev. Pēc tam parādījās cilvēka tiesību
jautājums. Tas viss ir brīnišķīgi. Tā ir tā pozitīvā puse. Bet - ēnas puse ir
tā, ka brīvība tika absolutizēta. Cilvēks gan ir centrā, bet - kas ir cilvēks?
Kāds cilvēks? Cilvēka uzmanība tiktāl pievērsās pasaulei un sev, ka viņš
pārstāja ņemt vērā dziļāko. Viņš sāka aizmirst savu Radītāju. Jā, mēs zinām, ka
Žans Žaks Ruso izcēla dabisko cilvēku. Teica - viņš pats visu sapratīs. Tas
būtu tā, ka bērnu vispār neaudzina, jo - viņš pats visu sapratīs. Bet - mēs
zinām, kāds ir galarezultāts. Respektīvi, dabiskajā cilvēkā netika ņemts vērā
tas, ka viņa dziļumos ir kāds ievainojums, ar kuru viņš netiek galā. Bet, lai
ar to tiktu galā… Voltērs uzskatīja, ka ir kāds pulksteņmeistars, kurš radīja
šo pasauli un palaida to. Bet, kad pulkstenis sabojājas, ko mēs darām? Mēs
neskrūvējam to paši. Mēs neesam kompetenti. Mēs meklējam pulksteņmeistaru.
- Tas pulksteņmeistars ir saistīts ar Radītāju. Bet jūs esat konstatējis
arī to, ka Eiropas civilizācijā zudusi ticība prātam. Tātad - zudusi ticība arī
savai paša patībai, savam iekšējam «es». Vai ne?
- Jā - bet šie aspekti nav pretrunā. Diemžēl sākušas dominēt kaislības. Es
zinātniekiem teicu: esmu pārliecināts, ka zinātne var nonākt līdz tam, ko sauc
par dabisko likumu. Līdz tam, kas ierakstīts cilvēkā, kas ierakstīts pasaulē.
Bet - ar noteikumu, ka zinātne nav ideoloģijas kalpībā un nav kaislību kalpībā.
Diemžēl mēs redzam, ka pētījumu rezultāts ļoti bieži ir atkarīgs no tā, kurš
pasūta šo pētījumu. Rezultāti nav bezkaislīgi. Tie ir ideoloģizēti un kaislību
diktēti. Tiek panākts vajadzīgais rezultāts.
- Tas kropļo objektīvo. Un arī tas, ko mēs te tagad apzīmējam ar vārdiem
«tolerance» un «politkorektums», aizsedz mums spēju nesaudzīgi uzlūkot
objektīvo. Mēs izrādāmies vāji citas civilizācijas priekšā un paši ražojam
savas bailes. Tas nav reliģiju konflikts. Tā ir sociāla būšana. Par ko tā var
izvērsties?
- Problēma - Eiropa šobrīd vairs nezina, uz kā stāv. Kāda ir mana
identitāte, kādas ir manas prioritātes un principi, uz kuriem mēs būvējam mūsu
civilizāciju, Eiropas Savienības māju? Viens noteikti ir ekonomika. Ekonomiskie
panākumi. Labklājības pieaugums. Tas ir saprotams. Taču nākamais ir… zināmas
ideoloģijas uzspiešana. Tāda kā politkorektuma diktatūra, kad viena veida
domāšana atkal izrādās tā pareizā… Kaut kādas minoritāšu tiesības tiek izceltas
pāri visam. Pārējais tām jāpakārto. Ja kāds tam nepiekrīt, ja viņam ir citas
domas, tad sākas smalka un slēpta vajāšana, bet dažviet Eiropā jau ir gadījumi,
ka cilvēks zaudē darbu, nonāk līdz cietumam vai arī viņam atņem bērnu tāpēc, ka
viņš, piemēram, atteicies laist bērnu uz seksuālās audzināšanas stundām, jo
viņam nav pieņemams tas, ko tur prezentē. Te mēs varam runāt arī par
sirdsapziņas laušanu…
Bet briesmīgākais ir tas, ka tas viss notiek ar brīvības un cilvēktiesību
lozungiem. Te nonākam pie tā, ka Džordža Orvela darbs Cūku ferma labi raksturo
ne tikai komunisma diktatūru, bet arī šodien mums uzspiesto, mūsdienu
ideoloģisko diktatūru.
- Jūs teicāt, ka Eiropa nezina, uz kā stāv. Vai tas nozīmē, ka jāpiekrīt
Novaja gazeta žurnālistam Janam Šenkmanam, kurš man teica, ka Eiropā kristīgās
vērtības sen vairs nav esības centrā. Jo sākusies postkristiānisma ēra.
- Ir postmodernais laikmets. Katram sava patiesība. Tiek apgalvots, ka
vienas patiesības nav. Bet - tas ir klajā pretrunā gan ar Jēzus Kristus
sludināto vēsti, gan arī ar baznīcas mācību. Tiek noliegta vienas objektīvas
patiesības eksistence, un tur jau pastāv tā atkāpšanās no ticības cilvēka prāta
spējām. Jo, ja mēs ticam cilvēka prāta spējām, tad atzīstam, ka prāts ir
spējīgs izzināt pasauli objektīvi. Un - izzināt arī patiesību, nonākt pie
patiesības atziņas. Šeit ir tā prāta negācija…
Bet baznīcas pienākums ir sludināt vēsti. Vēsti, kuru pasaulē atnesa Jēzus
Kristus. Vēsti, kas parāda cilvēkam un sabiedrībai ceļu uz mūsu patieso
vienību. Nevis tādu, kas padara cilvēku par savu kaislību un kaut kādu
ideoloģiju vergu. Protams, baznīcas uzdevums ir runāt saprotamā valodā un runāt
par tām reālajām problēmām, kas svarīgas sabiedrībai, cilvēkam. Un mēs redzam,
ka pāvests Francisks veiksmīgi to dara. Viņa teiktais diezgan labi rezonē
pasaulē.
- Bet līdzīgā kārtā izsakās arī Pēteris Kļava: «Reliģijas sapelējušas, ļoti
svarīgi tās restartēt, pārprogrammēt moderni. Manuprāt, bez restartētas
kristietības Eiropai būs grūti pretoties islāma ekspansijai.» Kas varētu tikt
saprasts ar kristietības restartu? Atkal reformācija?
- Nē. Es jau runāju par sirds maiņu… Es šim piekristu tādā aspektā, ka
vajadzīga metanoja. Atgriešanās. Kursa maiņa par 180 grādiem. Kas ir
nepieciešams? Runāšu par katolisko baznīcu. Ir vajadzīga attieksmes maiņa. Es
redzu, ka šī maiņa pamazām notiek. Bet - ļoti lēni. Līdz šim katoliskajā
baznīcā attieksme pret apkārtējo pasauli bija tāda, ka tev jācenšas dzīvot
saskaņā ar Evaņģēliju, ar baznīcas mācību, tev jādzīvo taisnīgi, svētīgi,
ievērojot Dieva baušļus, bet apkārtējās sabiedrības pārmaiņa uz mani
neattiecas, un arī baznīcas vēsts sludināšana, tās nešana apkārtējā sabiedrībā
ir garīdzniecības uzdevums. Tas ir baznīcas hierarhijas uzdevums un atbildība.
Mēs tostarp vienkārši dzīvojam. Un viss! Un šī pasivitāte (jo tā tomēr ir pasivitāte)
ir novedusi pie tā, kur esam. Tas ir viens no lielajiem iemesliem šodienas
Eiropas situācijai. Tam, ka Eiropa sociālajā dzīvē, politikā rīkojas saskaņā ar
principiem, kuriem ar kristietību nav nekāda sakara. Te ir vajadzīga kursa
maiņa. Diezgan plaši izplatīts ir uzskats: tas, ka baznīca XIX gadsimtā
nepievērsās sociālajiem jautājumiem, neveltīja tiem pietiekamu vērību, noveda
pie tā, ka strādnieku šķiru pārņēma marksisms, pie revolūcijas Krievijā.
Respektīvi, ir nepieciešams uzņemties līdzatbildību par pasaules likteņiem.
Baznīcai ir instruments, ko piedāvāt. Un tas nav tikai reliģisks
instruments. Tā ir baznīcas sociālā mācība. Tā ir viengabalains, integrāls
principu formulējums. Jā, šī mācība ir Evaņģēlija iedvesmota, bet var teikt, ka
tā ir ciešā saistībā un sintēzē ar dažādām zinātnes nozarēm. Tā piedāvā
principus, saskaņā ar kuriem būtu jāfunkcionē laicīgajai sabiedrībai, lai tā
nenonāktu strupceļā. Baznīcas kursa maiņa pamazām notiek, sākot jau ar pāvesta
Leona XIII 1891. gadā izdoto Rerum Novarum (Jaunās lietas) - pirmo sociālo
encikliku.
Ticīgo pienākums ir pārstāt koncentrēties vienīgi uz sevi un uz savu
personisko pilnību, bet dot savu ieguldījumu arī sabiedrības pilnveidošanā.
Uzņemties atbildību par sabiedrību. Tātad - gan caur šo baznīcas sociālās
mācības īstenošanu savā dzīvē, gan arī daloties ar Evaņģēlija vēsti ar
cilvēkiem, rūpējoties par tās ieviešanu sabiedrībā. Jo - bez atbildes uz
Evaņģēlija vēsti un bez tās palīdzības, kas nāk no Dieva, cilvēks nevar pats
sevi dziedināt. Tāpēc baznīcas pienākums ir sludināt Evaņģēliju un piedāvāt
cilvēkam šo pārdabisko palīdzību savas sirds pārveidošanai.
Evaņģēlijs nav sapelējis. Bet to jāmāk izstāstīt mūsdienu cilvēkam
saprotamā valodā un jāmāk no tā paņemt tieši tos aspektus, kuri mūsdienās ir īpaši
aktuāli. Tas ir tas izaicinājums. Ietērpt Evaņģēliju pareizajās drēbēs, pareizi
salikt akcentus.
- Ko jūs uzsvērtu Latgales kongresa simtgadē? Varbūt to, ka vara ir
laicīga, taisnība - mūžīga. Šīs baznīckunga Franča Trasuna atziņas dēļ, kurā,
arī latgaliski izteiktā, latvietim nav neviena nesaprotama vārda, sākusies matu
skaldīšana. Kā gan to rakstīt uz pieminekļa…
- Es piekrītu jums - tā ir matu skaldīšana. Francis Trasuns pauž
vispārcilvēciskās vērtības. Vērtības, kuras ierakstītas arī mūsu Satversmē.
Tiešā veidā tās pat nav kristīgas.
Un… es ļoti cienu Raini, bet šā kongresa kontekstā viņš īsti neiet iekšā.
Toties Francis Trasuns bija viena no šā kongresa atslēgas personām. Arī viena
no atslēgas personām Latgales pievienošanā Latvijai. Un - būtu svarīgi
apzināties, ka bez katoļu garīdzniekiem šis kongress nav iedomājams. Tāpēc
svarīgi, lai maijā, kad notiks ar kongresa simto gadskārtu saistītie pasākumi,
atskan arī baznīcas balss. Lai baznīca ir klātesoša, lai tā ir vienotībā ar
tautu. Vienotībā un saskaņā (es zinu, ka šie vārdi tagad mēdz skanēt
divdomīgi). Lai turpinās saliedētība. Nevis ar attieksmi: nu, jā…., viņi tur
piedalījās, bet tagad lai stāv malā, mēs visu kārtosim paši… Lai tiek
atgādināts tas, kas tika vardarbīgi nocirsts padomju laikā. Turklāt, ja šobrīd
skatāmies procesus Eiropas Savienībā, tad diemžēl redzam, ka tiek mēģināts
stumt baznīcu nost no sabiedriskās dzīves. Vispārējās tendences Eiropā diemžēl
nav iepriecinošas. Tāpēc varu teikt paldies Dievam par to, ka neatkarīgajā
Latvijā līdz šim mums sadarbība ir noritējusi labi un cieņpilni.
Viktors Avotiņš.
Raksts no: http://nra.lv/latvija/204542-zbignevs-stankevics-ticigo-pienakums-ir-parstat-koncentreties-vienigi-uz-sevi.htm
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru